Krishantering - Två träd i vind på ett öppet fält

Krishantering

Det finns ingen verksamhet, ingen arbetsplats, inget liv där inte en kris eller något allvarligt kan hända.

En kris påverkar individer, grupper eller organisationers funktion, resurs och förmåga. En förberedd organisation glömmer ingen. Genom kunskap om modernt krisstöd tillsammans med viktiga förberedelser och åtgärder skapas förutsättningar för trygghet, motståndskraft och att agera på bästa sätt den dag ni behöver.

Förebyggande krishantering - er trygghet och styrka vid allvarliga händelser

Kriser kan vara av olika slag och på olika nivåer, från individ till samhällsnivå. En kris kommer ofta plötsligt, oväntat och kännetecknas av osäkerhet och förlust av något slag. Exempelvis en allvarlig olycka, hot, uppsägningar eller en pandemi.

Krisbegreppet är med andra ord brett, men oavsett kris är betydelsen av en god krishantering stor. En kris eller en potentiellt traumatiserande händelse kräver både snabb och effektiv hantering för att undvika eller minimera negativa konsekvenser.

En god krishantering kan inte organiseras i stunden. Att ha en hög medvetenhet, kunskap, ett gott ledarskap och ett socialt stöd utgör viktiga skyddsfaktorer och är sådant som behöver finnas redan innan en allvarlig händelse har inträffat.

Er förmåga att förstå och hantera reaktioner har stor inverkan på återhämtning efter en potentiellt traumatisk händelse. Genom att arbeta förebyggande och proaktivt stärks såväl organisationen som medarbetarna inför oväntade utmaningar och händelser.

Tjänster inom krishantering

Om ni som arbetsplats har den medvetenhet, förberedelse och kunskap som behövs den dag en kris uppstår eller något allvarligt händer ökar sannolikheten att både verksamheten, medarbetarna och andra som berörs klarar det inträffade bättre. Genom de tjänster Livsverktyg erbjuder kan ni bygga den trygghet och motståndskraft ni behöver.

Psykologisk första hjälp (PFH)

Jag erbjuder föreläsning och kurs i psykologisk första hjälp.

Psykologisk första hjälp (PFH) syftar till att minska stressymptom och stödja återhämtning efter allvarliga och potentiellt traumatiserande händelser. Den utgår från aktuell forskning och konsensus inom krisstöd. Precis som kunskaper inom HLR (hjärt- och lungräddning) är psykologisk första hjälp något som alla kan ge och utföra. Det är viktigt för alla och i alla sammanhang där något allvarligt hänt.

Jag föreläser och lär ut grunder och viktiga principer för agerande och bemötande av personer i direkt anslutning efter att en potentiellt traumatiserande händelse har inträffat. Vi går igenom de olika delarna som psykologisk första hjälp består av och du får också kunskap om reaktioner och vad som främjar återhämtning även på längre sikt. 

Förebyggande krishanterings­åtgärder

Jag erbjuder stöd i ert förebyggande krishanteringsarbete.

På varje arbetsställe ska det enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter finnas beredskap och rutiner för första hjälpen och krisstöd (AFS 1999:7). Chefer och arbetsledande personal ska också ha tillräckliga kunskaper om krisstöd för att kunna planera och ordna detta på lämpligt sätt.

Jag kan stödja er i det proaktiva och förberedande krisstödsarbetet genom exempelvis översyn eller framtagande av checklistor, krisplaner och utbildningsinsatser. Utformning sker anpassat till ert specifika behov, allt i syfte att ni ska ha så bra beredskap som möjligt för just er verksamhet.

Ledarskap i krissituationer

Jag erbjuder föreläsningar om ledarskap i krissituationer, stöd genom coachande samtal till enskilda chefer samt workshops för exempelvis er ledningsgrupp.

Oavsett typ av kris spelar ledarskap en stor och viktig roll. Krissituationer ställer särskilda krav på ledaren när beslut kan behöva fattas snabbt på knapphändig och osäker information. Att leda i kris kan också innebära påfrestningar och reaktioner, inte bara på verksamhet och medarbetare, utan även på dig som är chef.

Exempel på innehåll:

  • Kännetecken och innebörd av att leda i kris
  • Framgångsfaktorer och utmaningar för ledarskap i krissituationer
  • Kriskommunikation för ledare
  • Ledarskap före, under och efter en kris

Kunskapshöjande föreläsningar och workshops

Jag erbjuder föreläsningar och workshops.

Grunden för all krishantering läggs i vardagen och i en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Ett gott ledarskap och stöttande kollegor har stor betydelse för hur en arbetsplats klarar en kris. Det är dessutom viktigt att känna till olika krisreaktioner, vad som påverkar hur människor reagerar i samband med en allvarlig händelse samt hur återhämtning kan stödjas.

Exempel på innehåll:

  • Lagar, föreskrifter och organisationens roll
  • Arbetsmiljöns påverkan och betydelse vid kris
  • Grunderna för modernt krisstöd
  • Det sociala stödets betydelse – i vardag och kris
  • Krishantering – före, under och efter en kris
  • Krisreaktioner och återhämtning
  • Skyddsfaktorer och motståndskraft
  • Krisstöd – på kort och lång sikt

Bygg er starka och motståndskraftiga med mig som stöd

Genom att anlita mig får ni kunskap och verktyg inom modern krishantering.

Jag är utbildad krisstödshandledare och i ledarskap i krissituationer via uppdragsutbildning och universitet. Med erfarenhet från arbete som krisstödjare och ansvarig samordnare för krisstöd inom en av Sveriges största myndigheter har jag praktisk erfarenhet att bemöta individer, såväl enskilt som i grupp, efter potentiellt traumatiserande händelser. Jag har stor erfarenhet från att utbilda, coacha, ge stöd och råd till chefer och arbetsledare i krisstödsfrågor. Allt för att de ska kunna fullgöra och känna sig trygga i sitt arbetsmiljöansvar innan, under och efter en allvarlig händelse.

Vill du veta mer?

Kontakta mig gärna!

Vad säger andra om mig?

Tack för alla konkreta verktyg och tips som gör att vi alla kan sätta igång direkt! Vi fick verkligen med oss mycket matnyttigt att jobba vidare med, både för min egen del som chef men också med mina medarbetare.

Chef

Myndighet (Krishantering)

Det fanns en tydlig röd tråd genom hela föreläsningen. Johanna är en grym föreläsare som inte bara är pedagogisk utan även har förmåga att möta upp för dialog och frågor på ett inkluderande sätt som gör att föreläsningen ändå inte stannar av.

VD

Egenföretagare (Stressföreläsning)

Hade inte tänkt innan på vilken energi en grupp kan ge. Johanna var väldigt duktig på att fördela ordet så att alla fick komma till tals. Att vi alla delade med oss och att vi lyssnade utan förbehåll.

Deltagare

Privatperson (Samtalsgrupp)